Sunday, December 14, 2008

Sabar dan Redha

'Sedihnye,exam aku markah xbest..mentang2 aku bukan jambu cikgu..'
'Lambatnye dia nih,dah janji keluar pukul5,cepatla skit..'
'Wei,aku xpuas hatila ngan junior tu.selisih aku xpandang aku pun!'

Itulah antara keluhan2 yang kita selalu dengar,atau mungkin kita sendiri pernah ucapkan..hati manusia memang cepat untuk berasa marah,sedih dan berfikiran serong terhadap insan lain.Kenapa kita jarang sekali untuk cuba bersabar,sedangkan sabar itu menjadi tuntutan Yang Maha Mengasihi dan indah sekali di mata manusia.Begitu kerap sekali kitab suci al-Quran menyarankan umat manusia bersabar dalam ujian yang diterimanya.

"Dan orang-orang yang menahan marahnya serta memaafkan orang lain dan Allah
itu mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan." (ali-lmran: 134)

"Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan itu.Tolaklah kejahatan itu dengan cara yang
sebaik-baiknya, sehingga orang yang bermusuhan antara engkau dengan ia akan menjadi teman yang amat setia. Perbuatan sedemikian itu tidak akan diberikan kepada siapapun, selain dari orang-orang yang berhati sabar dan tidak pula diberikan melainkan kepada orang yang mempunyai keberuntungan
besar." (Fushshilat: 34-35)

Daripada Abu Hurairah r.a.:
Bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi SAW: Berikan daku wasiat. Baginda bersabda: Janganlah engkau marah. Lelaki itu mengulangi soalan itu beberapa kali. Baginda tetap bersabda: Janganlah engkau marah.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari.

Sabar adalah peringkat pertama dalam menuju redha.Sabar itu apabila kita mampu berdiam diri apabila diuji..
e.g.bila cikgu marah insan C atas perkara yang C tak lakukan,C hanya menundukkan muka menahan marah.Mukanya merah disebabkan marah tapi C tidak membalas kata2 cikgu ni.

Redha adalah peringkat yang lebih tinggi berbanding sabar.
e.g.Insan H study dengan bersungguh2 untuk exam esok hari.Sebulan yang lalu,dia sudah pun start ulangkaji.Tapi,esoknye,markahnye xdela bagus sangat,atas pagar je.H ni pun senyum je 'ade la tu yang aku terkurang dalam study,bukan rezeki la jawabnye.kene usaha lebih lagi nih'
Dengan erti kata lain, redha ni adalah 'relax' dalam menerima ujian..

Mari kita berusaha bersabar..Antara usaha2 yang mampu kita buat:
1)Berdoa kepada Allah
2)Berwuduk
3)Banyak berzikir dan membaca al Quran
4)Duduk apabila berdiri, atau berbaring apabila duduk

'Dan apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu tentang Aku,maka jawablah bahawasanya Aku adalah dekat.Aku mengabulkan pemohonan orang yang berdo'a apabila dia memohon kepadaKu,maka hendaklah mereka memenuhi perintahKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu,agar mereka berada dalam kebenaran' (Al Baqarah: 186)

No comments: