Sunday, December 14, 2008

Kucing


Tahukah anda,



  • Sekiranya seekor kucing mempunyai bulu 3 warna, 99.97% pasti bahawa kucing tersebut adalah betina

  • Dan walaupun sekiranya ia jantan (0.03%), maka 99.99% pasti bahawa ianya adalah mandul!

  • Justeru, jika anda mempunyai kucing jantan 3 warna yang jantannya tulen dan sejati, itulah kucing paling bernilai di dunia ini!

Salah satu ciri yang dikawal oleh DNA kucing, adalah warna bulu kucing, dan ciri ini ditentukan oleh kromosom X. Secara umumnya, terdapat 3 jenis warna kucing yang dikawal oleh allel dalam kromosom X, iaitu warna cerah/oren (XO), warna gelap/perang (Xo). Allel adalah ciri-ciri yg disandarkan pada sepasang gene dalam kromosom.
Analoginya sebegini. Warna asal kucing adalah putih (tiada warna). XO adalah “kaler” berwarna hitam. Xo pula adalah “kaler” berwarna cerah(oren). Maka campuran ketiga-tiga inilah yang menjadikan kucing mempunyai 3 warna.
Maka bagi kucing yang mempunyai 3 warna, atau turut dikenali sebagai “calico” @ “tortoiseshell cats”, kucing ini mempunyai kedua-dua jenis allel iaitu XO, Xo yang di-ekspressikan secara serentak. Untuk kucing mempunyai kedua-dua allel tersebut, kucing tersebut mestilah mempunyai dua kromosom X. Dan hanya kucing betina yang ada 2 kromosom X, iaitu XX.

Bagaimana pula dengan 0.03% kucing jantan yang berbulu 3 warna itu? Dari mana datangnya?
Seperti manusia, kucing juga mengalami satu masalah genetik yang dipanggil Kleinfelter’s Syndrome. Klinefelter Syndrome berlaku apabila kromosom yang menentukan jantina seseorang (seseekor?), yang sepatutnya berpasangan, menjadi tiga iaitu lebih satu kromosom X.
Seperti yang kita ketahui, kromosom jantina lelaki/jantan adalah XY. Manakala perempuan/betina pula, adalah XX. Tapi dalam Kleinfelter Syndrome, kromosom jantina yang dimiliki adalah XXY. Dari segi penampilan luaran, organisma XXY ini adalah lelaki/jantan (kerana kehadiran kromosom Y), tetapi adalah mandul (infertile)! Justeru, kucing jantan yang mempunyai 3 warna (kerana ada 2 kromosom X yang menentukan warna), pasti mengidap Klinefelter Syndrome dan justeru itu, mandul!
Bagaimana pula sekiranya anda mempunyai kucing jantan, 3 warna, tetapi 'jantan yang tulen'? ;)


(info dari blog seorang junior,thank you untuk info best ni)

2 comments:

gbah-chan said...

kakak..info psl kuceng nie..bez!!!
syok bace..
skrg bru taw kuceng 3 warna 99.97% adalah kuceng betina..hahah
nmpk sgt laa dlu blaja bio xmau blaja btol2..huuu..
neway..new layout...cunn!!!=)
ok..buboh lagik artikel2 n nasihat2 yg mnarik mcm nie sume..
nnt bley promote kt kwn2..hehe
ganbatte ne!!!!

adil said...

best kan?patutla xpenah jumpa kcing jantan 3kaler..