Wednesday, December 17, 2008

Kisah tauladan

Salam wrt buat semua pembaca..Di sini,saya nak berkongsi cerita tentang seorang pejuang hensem di zaman Rasulullah s.a.w..Saya pasti ramai yang sudah biasa dengar nama pemuda ni,tetapi buat yang xbiasa dengar lagi,bolehla bace.. :)

Mus'ab bin Umair ialah salah seorang sahabat Rasulullah s.a.w. dari suku Quraish.Mus'ab merupakan seorang pemuda yang sangat kacak,anak lelaki kepada Umair yang merupakan hartawan yang kaya-raya.Mus'ab dibesarkan dengan segala kemewahan dan kesenangan,dan sangat dikasihi kedua ibu bapanya..Setiap kali Mus'ab berjalan di pekan2,semua mata akan memandang kearahnya disebabkan kekemasan dan kecantikan pakaiannya serta minyak wangi yang harum yang datang dari pakaian Mus'ab.Setiap kali Rasulullah s.a.w. bercakap perihal Mus'ab, baginda akan menyatakan bahawa tiada insan yang lebih kacak berbanding Mus'ab di kota Mekah ini, tiada insan yang lebih kemas dan cantik pakaiannya berbanding Mus'ab, tiada anak yang dibesarkan dengan penuh kasih sayang berbanding Mus'ab..(wallahu'alam).Bukan setakat rupanya,Mus'ab juga sangat dikenali dengan sifatnya yang sopan santun dan selalu tersenyum.

Bukan rupanya dan sifatnya yang membuatkan Mus'ab sangat dikenali di kalangan umat Islam pada masa itu,tetapi ketakutan dan ketaatannya kepada Allah..Apabila Mus'ab memeluk Islam, beliau telah menghadapi pelbagai dugaan dan siksaan. Mus'ab kehilangan personalitinya sebagai seorang rupawan dan budiman, beliau kehilangan kasih sayang kedua ibu bapanya.
Setelah ibunya mengetahui bahawa Mus'ab mengikut ajaran Muhammad S.A.W, maka dia mengugut tidak akan memberi harta warisan kepada Mus'ab, seandainya beliau tidak mahu
kembali kepada agama nenek moyangnya. Mus'ab sudah bulat keimanannya,demikianlah hasil didikan Rasulullah S.A.W. terhadapnya beliau terus beriman dengan ajaran Muhammad S.A.W. "Aku memilih ajaran Muhammad dari memilih harta kekayaan". Ibunya pula terus bersumpah, dia tidak mahu makan sehingga Mus'ab kembali kepada agama asalnya. Sebaliknya Mus'ab pula
bersumpah "Seandainya ibuku mempunyai 100 nyawa, dan keluar satu demi satu dari tubuhnya aku tetap dengan ajaran Muhammad SAW, aku tetap dengan kalimah LAILAHA ILLALLAH, namun aku tinggalkan Islam, sekali-kali tidak".

Mus'ab turut berhijrah ke Madinah bersama2 umat Islam terawal yang lain..Sewaktu di Madinah, Mus'ab giat berdakwah.Suatu hari di Madinah ketika Mus'ab sedang menerangkan ajaran Islam di sebuah rumah, seorang lelaki hartawan, Sa'ad bin Ma'az terdengar ajaran Mus'ab dan sangat marah.Saad meminta seorang lelaki yang berjawatan besar di kota itu,Usaid bin Huzair untuk menghalau Mus'ab keluar dari kota tersebut.Usaid dengan serta-merta bangun dan menyerbu masuk ke dalam rumah tersebut.
"Siapa yang mengarah kamu datang ke kota ini untuk berceramah?Jika kamu sayangkan nyawa kamu,keluar dari kota ini!"jerkah Usaib.Mus'ab berkata "Bersabar wahai tuan,silakan duduk dan dengarkan kata2 saya..jika tuan tidak setuju dengan kata2 saya, kami akan beredar dari kota ini.."
Usaib pun menyimpan pedangnya dan mendengar Mus'ab menerangkan ayat2 suci AlQuran, tentang keesaan Allah s.w.t. dan dalam masa yang singkat Usaib terpesona dengan ajaran Islam dan serta merta mengucapkan kalimah syahadah..

bersambung..

1 comment:

gbah-chan said...

bilo nak smbung cito???huhu..