Sunday, December 7, 2008

Eid Adha

Salam Aidiladha buat semua warga muslimin dan muslimah di seluruh dunia.Di sini saya nak ingatkanla skit2 tentang sejarah Aidiladha yang kita rayakan..



Aidiladha disambut pada hari ke 10,11,12 dan 13bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah.



Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.


Selain itu, salah satu keistimewaan Aidiladha ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.



Hari Raya Korban jatuh pada hari ke10 pada bulan Zulhijjah, bulan terakhir pada kalender Hijrah Islam. 10 Zulhijjah merupakan tarikh penting dalam sejarah Islam di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah.Bermula dari saat Nabi Adam dan Hawa diturunkan ke bumi Allah inilah,umat manusia berkembang biak,sampailah generasi kita sekarang..



Semoga kita sempat menunaikan ibadah haji di masa akan datang,insyAllah.Ya Allah,betapa aku rindukan tanah suciMu..

No comments: