Monday, December 8, 2008

Amanah

Hurm,amanah ni benda yang common dibincangkan dalam usrah-usrah.Tapi,berape sangat lah manusia yang pegang amanah diorang.nampak simple tapi sebenarnye berat tanggungjawab tersebut..

Contoh,amanah seorang pelajar,tanggungjawab seorang pelajar mesti la belajar bersungguh-sungguh.xde pulak amanah seorang pelajar main game 12jam sehari atau pergi ke kelab2 malam.Tambahan lagi,amanah pelajar ni pergi ke kelas atau lecture2 yg ade tiap2 minggu.tapi ,kadang2 saya xfaham..kenapa orang ambil mudah soal amanah camni?mungkin xtertulis dalam al quran pergi ke kelas dan lecture adalah salah satu amanah yang wajib dibuat.

Contoh lain,seorang pekerja,amanah die bekerja dengan tekun,bukan nye wat kerja sambil lewa..seorang cikgu mestilah masuk ke kelas tepat pada waktu dan ambil tahu soal anak2 muridnye.seorang doktor perlu buat pemeriksaan yang lengkap ke atas pesakit2.seorang kerani pejabat perlu bekerja ikut masa pejabat dan xkeluar makan dengan kerap sehingga menyusahkan teman sepejabatnye yang lain.etc,etc..

Inilah manusia,saya pun xkuranye..pernah juga ponteng lecture sekali dua.kekadang kesian tengok lecturer,muka tensyen je bila kurang students yang datang mendengar lecture diorang..jadi,marilah kita memeriahkan lecture hall yang semakin sunyi sepi itu.. ;)

No comments: