Tuesday, February 2, 2010

Hidup 1jam20min?

Salam wrt

Pernah x terfikir, berape lama hidup kita di alam akhirat kalau compare dgn hidup di bumi? Dalam al Quran ade Allah swt bagi perumpamaan untuk kita..

"Dia mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian urusan itu naik kepadaNya dalam satu hari yang kadarnya (lamanya) adalah seribu tahun menurut perhitunganmu"
(As Sajadah:5)

okeh,sekarang jom buat calculation skit..
1000thn bumi = 1hari /24jam / 1440min akhirat
umat Rasulullah s.a.w. selalunye mempunyai umur dlm average 60-70thn (itu pun kalau nyawa tidak diambil oleh malaikat maut lebih awal dari),so..
60thn bumi = 86.4min akhirat bundar2 skit, dapatlah lebih kurang 1jam20min

1jam20min actually masa yg sgt2 pendek untuk kita, especially kalau minggu2 exam, kita sangat2 menghargai setiap saat yg bergerak. kalau sy study internal med, sejam ni actually baru dapat cover satu disease je eg diabetes, ischemic heart disease etc.

tapi, bukankah kita sememangnye tgh berada dlm peperiksaan, yg kita xtahu bila tamatnye masa kita ambil peperiksaan tu, yg resultnye akan dibentangkan di khalayak ramai? dan result exam tu akan tentukan dua je hasil untk kita.syurga or neraka..besar tu perbezaan antara keduanya..

jadi, masa yang Allah swt beri pada kita 1jam2omin ni patutkah kita sia2kan? ada ke masa untuk kita buang masa untuk dapatkan syurga Allah swt yg kekal abadi? masih sempat nak shopping sampai berjam2, dan balik melepak tgk movie, borak2 kosong, gosip sana sini pulak sampai lewat mlm?atau solat fardhu pun buat sambil lewa,solat subuh gajah, kadang2 main qadha2 je..?xcukup sahabatku sekalian..kalau sahabat2 Rasulullah yang iman mereka sgt mantap pun menangis2 mengharapkan syurga Allah swt dan takutkan neraka Allah swt, apalah sgt nak dicomparekan dgn diri kita yg xseberapa ni..

rebut masa yg ada ni sahabat2ku..tinggalkan yg maksiat, amalkan yg fardhu dan sunat, saling nasihat menasihati, jaga silaturrahim..semoga sekecil2 amalan kita memudahkan urusan timbangan amalan kita di padang Masyar nti.

ade satu ayat yg sgt sayu di hati bila sy bace..

"Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yg puas lagi diredhaiNya. Maka masuklah ke dalam jemaah hamba2Ku , dan masuklah ke dalam syurgaKu.."
(Al Fajr: 27-30)

Semoga 'jiwa yg tenang' itu adalah jiwa kita tatkala roh dah pun berada di kerongkong suatu hari nti..

No comments: